پیام فارس

آخرين مطالب

یادداشت | پیشینه حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه اجتماعي

یادداشت | پیشینه حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه
  بزرگنمايي:

پیام فارس - خبرگزاری حوزه | حجت الاسلام والمسلمین حسن خرمی آرانی از اساتید حوزه در یادداشتی به موضوع حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه پرداخت و نوشت:
حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه بوموسا، تنب بزرگ و تنب کوچک ریشه در دوره‌های پادشاهی هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد. در این دوران، نظم و امنیت ایرانی بر سراسر پهنه آبی خلیج پارس و جزایر آن حاکم بود.
پیشینه حاکمیت جزایر سه‌گانه
گزارش‌های تاریخی یونانیان و رومی‌ها و سفرنامه‌های پیش از اسلام حکایت از فارسی بودن ساکنان تمام سواحل و جزایر خلیج فارس دارد.
اسناد و سنگ‌نبشته هخامنشی (جزیره خارک) که در جزیره خارک کشف شد یک نمونه از این موارد است.
کتیبه خط میخی خارک با اندازه 20 در 30 سانتی‌متر بر روی سنگ مرجانی بومی جزیره نوشته شده است و تاج حک شده بر آن نشانگر حاکمیت و حضور مؤثر امپراتوری پارس بر جزایر دارد. این کتیبه یگانه و بی‌نظیر در سال 1386 هنگام هموارسازی و ساخت جاده‌ای در جزیره خارک به‌طور تصادفی پیدا شد.
در کنار کتیبه، آثاری از محل گردآوری آب شیرین و بازمانده‌های پلکان دسترسی به آن دیده می‌شود که امروزه خشک شده است. همچنین، کتیبه در سایه یک درخت بزرگ «لیل» یا انجیر معابد قرار دارد.
کتیبه از شش سطر تشکیل شده که دربردارنده شش واژه به خط و زبان فارسی باستان متداول در عصر هخامنشی است. در پیرامون صخره نشان‌های میخی دیگر که گاه بسیار محو و ناخوانا هستند، دیده می‌شود. این سنگ نوشته خط میخی منحصر به فرد در اثر رها شدن بدون حفاظت، توسط عوامل مرموز تخریب شد ولی با استفاده از تصاویر گرفته شده از آن چند خط بازخوانی شده است که در عبارتی امده است:
این دریا که از سند تا فارس ادامه دارد و به جناوه، مهروبان، سیراف و عبادان (آبادان) ختم می‌شود، در میان همه سرزمین‌ها با نام فارس خوانده می‌شود زیرا مملکت فارس(ایران) از همه کشورها آبادتر و پیشرفته تر بوده و پادشاهان آن همه کرانه‌های دور و نزدیک این دریا را تحت کنترل خود دارند. به روزگار گذشته پادشاهان فارس بزرگ‌تر و قوی‌تر بوده‌اند و هم در این روزگار، مردمان پارس برهمه سواحل و کرانه‌های این دریا"حاکمیت دارند.
نقشه‌ها و گزارش‌ها
علاوه بر نقشه‌ها و اسناد و گزارش‌های ارائه‌شده از سوی دولتهای ایران و بریتانیا در تایید مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه، اسناد بسیاری نیز در همین خصوص وجود دارد که از سوی سایر کشورها تهیه شده است.
ذیلا به بخشی از این اسناد و نقشه‌ها و گزارشها که در دوره قاجاریه تهیه شده‌اند اشاره می‌گردد.
1ـ ام. نیبور، افسر مهندس و پژوهشگر دانمارکی، به دنبال پژوهشهای میدانی که در سالهای 1790ـ1791 در خلیج‌فارس انجام داده است، نتیجه پژوهش خود را در کتابی به نام «مسافرت به عربستان و کشورهای شرق» در سال 1792 منتشر ساخت. در این پژوهشها به حاکمیت ایران بر سراسر خلیج‌فارس و اقدامهای تنبیهی علیه سرکشان کرانه‌های عمان، اشاره شده است.
2ـ در نقشه ایران که توسط دانویل، رئیس انجمن جغرافیادانان دربار فرانسه، تهیه گردیده، جزایر تنب و بوموسی به رنگ سرزمین ایران مشخص شده‌اند.
3ـ در نقشه جدید امپراتوری ایران، که در سال 1794.م توسط دانویل ترسیم شده، جزایر تنب و بوموسی به رنگ سرزمین ایران مشخص شده‌اند.
4ـ در اوایل صده نوزدهم میلادی دو نقشه توسط مهندسان و نقشه‌برداران آلمانی، یکی در سال 1804.م و دیگری در سال 1811.م، به چاپ رسید که در هر دو، جزایر تنب و بوموسی به رنگ ایران مشخص شده‌اند.
5ـ هامز پورگستال، شرق‌شناس و جهانگرد سرشناس آلمانی، در پژوهشهایی که درباره ویژگیهای جغرافیایی و ساختار سیاسی و اجتماعی ایران انجام داد و آن را در کتابی به نام «خاطرات ایران» در سال 1824.م چاپ و منتشر کرد، جزایر تنب و بوموسی را در قلمرو حاکمیت ایالت فارس، ذکر کرده است.
6ـ در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی نقشه‌ای توسط آ. پتیزمان، نقشه‌بردار آلمانی، تهیه شده که در سال 1857.م چاپ و منتشر گردیده است. در این نقشه جزیره‌های تنب و بوموسی به رنگ کرانه ایران رنگ‌آمیزی شده‌اند.
7ـ در اطلس جهانی که در سال 1877.م از سوی فرانسه چاپ و منتشر شده، جزیره‌های تنب و بوموسی به رنگ ایران (بنفش) رنگ‌آمیزی گردیده‌اند.
8ـ ادوارد استاک، پژوهشگر امریکایی در سال 1884.م، کتابی به نام «شش‌ماه در ایران» چاپ و منتشر کرده است. در این کتاب، نقشه‌ای از ایران چاپ شده که در آن، جزیره‌های تنب و بوموسی به رنگ سرزمین ایران مشخص شده‌اند.
9ـ در سال 1885.م، نقشه‌ای از سوی امریکاییها چاپ و منتشر گردیده که در آن، جزیره‌های تنب و بوموسی به رنگ کرانه ایران رنگ‌آمیزی شده است.
10ـ در اوایل صده بیستم میلادی بهره‌برداری از خاک سرخ جزیره بوموسی از سوی یک بازرگان اهل بندر لنگه به شرکت آلمانی Messr. Work - Haus منتقل گردیده پس از آشکارشدن این انتقال، دولت انگلستان با آن مخالفت کرد و نامه‌هایی میان ایران، آلمان و انگلستان رد و بدل شد. در این مورد دولتمردان برلین و روزنامه‌های آلمانی، حقوق مسلم ایران بر بوموسی را تایید نموده و اقدامهای بریتانیا را غصب حقوق مشروع ایران اعلام کردند.
11ـ تزارهای روسیه جزایر تنب و بوموسی را متعلق به ایران می‌دانستند و در نوشته‌های خود از این جزیره‌ها به‌عنوان بخشی از سرزمین ایران نام برده‌اند. در زیب جلد پانزدهم دایرهالمعارف بزرگ که دولت روسیه تزاری در سال 1909.م در مسکو آن را چاپ و منتشر کرده است، در نقشه پیوست آن، جزیره‌های تنب و ابوموسی به رنگ خاک اصلی ــ ایران ــ ترسیم شده‌اند.
کشمکش‌ها بر سر سه جزیره خلیج فارس است؛ جزیره‌هایی که حالا متعلق به خاک ایران است، اما امارات متحده عربی بر مالکیت آن ادعا دارد.
سه جزیزه استراتژیک ،بوموسی وتنب بزرگ وکوچک، گرچه متعلق به ایران است لکن سیاست مداران شیاد غرب برااساس تز تفرقه بینداز حکومت کن هر چند گاهی دم از ادعا هایای واهی می زنند.
قرن بیستم، کشمکش‌ها در مورد سه جزیره بار دیگر بالا گرفت. اهمیت این سه جزیره از نظر جغرافیایی باعث شده است که اهمیت زیادی برای کشورهای اطراف خلیج فارس و البته اروپایی‌ها و امریکایی داشته باشد. نقشه‌ ایران در بسیاری از دوره‌های تاریخی نشان می‌دهد که این سه جزیره متعلق به ایران بوده‌اند.
اروپایی‌ها قرن‌ها پیش وقتی متوجه این اهمیت شدند، به منطقه آمدند. پرتغالی‌ها در زمان صفویان جزایر این دریا را اشغال کردند و حدود 80 سال بر آن مسلط شدند. ایران با کمک انگلیس توانست در سال 1602 میلادی جزایر را آزاد کند. پس از تسلط انگلیس بر خلیج فارس، تاریخ این جزایر با کشمکش‌های مختلف بر سر مالکیت آن رقم خورد.
راس الخیمه و شارجه دو بندر در امارات متحده فعلی هستند که در سال 1940، سه جزیره را با حمایت انگلستان از ایران گرفتند.
انگلستان در سال 1971 میلادی یا همان 1350 خورشیدی اعلام کرد نیروهای نظامی خود را از خلیج فارس خارج می‌کند، روند خروج انگلیس مدتی طول کشید و در نهایت با دخالت نیروهای نظامی ایران سه جزیره پس گرفته شد. همزمان دعوا بر سر جدا کردن استان چهاردهم ایران یعنی بحرین هم بالا گرفت. شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد رفراندوم را در این مورد داد که نتیجه آن، جدایی بحرین از ایران بود. لکن طبق اسناد تاریخی، جزایر سه گانه مربوط به ایران بوده : خلیج فارس خانه ماست و جزایر سه گانه، طبق اسناد بین المللی جزایرسه گانه ایرانی بوده، و ایرانی خواهند بود و مراجع بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، این موضوع را تایید کردند.
انتهای پیام./

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/870087/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله آرمان امروز/ بازدارندگی ایران و حمله اسرائیل

آغاز یا پایان؟

سرمقاله آرمان ملی/ اسرائیل و شکست بزرگ هوایی

سرمقاله اعتماد/ یارگیری بی‌فایده امارات

تنش تهران‌-‌تل‌آویو به پایان رسید؟

سرمقاله ایران/ اقتدار و اعتماد

سرمقاله همشهری/ 4 نکته درباره حمله رژیم موقت صهیونیستی

سرمقاله شرق/ جنگ اصلی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ برای تقویت قدرت بازدارندگی

سرمقاله جوان/ چه کسی ما را از خواب بیدار کرد؟!

شایع‌ترین علائم مسمومیت‌های گوارشی

بهترین مواد غذایی برای بهبود زخم‌های دهانی

مصرف نمک تا چه حدی ضرورت دارد؟

4 خصوصیت که می‌تواند باعث خستگی شود

انار برای تنفس و سرماخوردگی بسیار مناسب است

مراسم تشییع پیکر مطهر بانوی شهید راه قدس در شیراز + فیلم و تصاویر

سیل‌های ناگهانی مهر تایید بر تغییر اقلیم

آغاز مراسم تشییع پیکر شهیده کرباسی در شیراز

آمادگی همکاری دادگستری فارس با شهرداری برای حفظ باغ‌های شیراز

هواشناسی کشور 6 آبان 1403؛ رگبار باران و وزش باد شدید در استان‌های شمالی

فیلم/ مراسم تشییع پیکر شهیده کرباسی و امام جمعه کازرون در شیراز

2 استانی که کمترین و بیشترین نرخ تورم را در مهر داشتند(+ جدول)

سیل‌های ناگهانی؛ مهر تاییدی بر تغییر اقلیم

جدی‌ترین گزینه استانداری خراسان شمالی/ بهمن نوری کیست؟

اجرای کامل قانون تبدیل وضعیت خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران در شرکت ملی مس

جعلیات درباره خلیج فارس و جزایر سه گانه ایران

◄ نماد بورسی حفارس در عملکرد 6 ماهه چه کرد؟

تاریخ چند هزار ساله مهر تاییدی بر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه/ پشت خلیج فارس به تمام ایرانی‌ها گرم است

دور جدید فروش فوری خودرو ویژه مادران | آغاز ثبتنام قرعه کشی خودو طرح مادران

مراسم تشییع نخستین شهیده ایرانی راه قدس در شیراز در حال برگزاری است

حمله ایران با چند صد موشک به زیرساخت اسرائیل؟

تصاویر/ پارک نوری شیراز

رگبار باران در این استان‌ها؛ کدام مناطق برفی است؟

بارش برف در ارتفاعات و نقاط سردسیر رشته کوه البرز

قیمت بلیت هواپیما تهران شیراز امروز 6 آبان 1403

پیش‌بینی وضعیت آب و هوای کشور: بارش باران و تغییرات دما در راه است

تولید تخم مرغ مهر ماه به 115 هزار تن رسید

آزادراه شیراز - اصفهان گران‌ترین آزادراه در ایران است

پیش‌بینی بارش باران در این استان‌ها

پیکر شهید حجت الاسلام صباحی فردا در کازرون تشییع می‌شود

پیش بینی وضعیت آب و هوا هرمزگان فردا دوشنبه 7 آبان ماه 1403 + هواشناسی هرمزگان فردا

حضور پرشور مردم در مراسم بدرقه اولین بانوی شهیده راه قدس و امام جمعه شهید کازرون | ویدئو

مراسم تشییع پیکر شهیده راه قدس معصومه کرباسی و حجت الاسلام صباحی در استان فارس + فیلم

تاکید برنامه هفتم توسعه بر پرداخت ماهانه به دانشجویان دکتری/ دانشجویان از مهر 1404 حقوق می‌گیرند

برگزاری مراسم تشییع پیکر شهیده «کرباسی» و حجت الاسلام شهید«صباحی» در شیراز

اجرای نمایش«کمین ژاله» در فرهنگ‌سرای مهر

مالکیت بحرین، عمان و امارات کنونی برای ایران بود! /پروسه جداسازی جزایر ایرانی جنوب خلیج فارس زیر ذره بین

برگزاری آیین تشییع پیکر شهیده راه قدس و شهید نماز جمعه در شیراز

برگزاری مراسم تشییع پیکر شهیدان «کرباسی» و «صباحی« در شیراز

بیانیه امام جمعه اهل سنت شهرستان تربت جام